|
МАЙСТЕР-КЛАС ДЛЯ
МУЗИЧНИХ КЕРІВНИКІВ ЗДО
|
|
|
2/27/2018
|
Підготувала
музичний керівник Добротвірського ДНЗ №1 Андрєєва В.В.
|
|
МЕТОДИЧНА
ВІТАЛЬНЯ
«Інноваційні технології в музичному вихованні дошкільнят»
|
МАЙСТЕР-КЛАС ДЛЯ
МУЗИЧНИХ КЕРІВНИКІВ ЗДО
Підготувала музичний керівник
Добротвірського ДНЗ №1 Андрєєва В.В.
МЕТА:




ЗМІСТ РОБОТИ:
I.
Практичний
показ технологій музичного керівника Добротвірського ДНЗ №1 Андрєєвої В.В. з дітьми
5-го – 6-го р.ж.
II.
Творчий
пошук шляхів формування теоретичних знань, практичних вмінь й навичок використання
інноваційних методів і прийомів у музичній діяльності. Педагогічний проект «Способи
упровадження конкретних педагогічних технологій у освітній процес».
ТЕХНОЛОГІЯ ПРОВЕДЕННЯ МАЙСТЕР-КЛАСУ
АНОТАЦІЯ
Заняття майстер-класу – це оригінальний
спосіб організації діяльності педагогів у складі малої групи (7–15 учасників). Майстер-клас
як локальна технологія трансляції педагогічного досвіду повинен демонструвати конкретний
методичний прийом або метод, методику викладання, технологію навчання, виховання.
Він повинен складатися із завдань, які направляють діяльність учасників для вирішення
поставленої педагогічної проблеми.
АЛГОРИТМ ТЕХНОЛОГІЇ МАЙСТЕР-КЛАСУ
І. Презентація педагогічного досвіду педагогом-майстром:




ІІ. Презентація системи навчальних занять:


ІІІ. Проведення імітаційної гри:


IV. Моделювання:



V. Рефлексія:

МОДЕЛЬ
ПРОВЕДЕННЯ МАЙСТЕР-КЛАСУ
Етапи роботи майстер-класу
|
Зміст етапу
|
Діяльність учасників
|
1. Підготовчо-організаційний:
постановка цілей і завдань
|
Вітання, вступне слово майстра, незвичайний початок заняття
|
Входять у діалог, проявляють активну позицію, тим самим допомагаючи майстрові в організації заняття
|
2. Основна частина. Зміст майстер-класу, його
основна частина: план дій, що включає поетапно реалізацію теми
|
Методичні рекомендації педагога для відтворення теми майстер-класу. Показ прийомів, які використовуються в
процесі майстер-класу, показ своїх «родзинок»(прийомів) з коментарями
|
Виконують завдання
відповідно до поставленого завдання. Презентація виконаних робіт
|
3.
Моніторинг майстер-класу
Аналіз ситуації за такими критеріями: володіння
загальноінтелектуальними способами діяльності; розвиток здібності до
рефлексії; розвиток комунікативної культури
|
Організація обміну думками присутніх, оцінювання
того, що відбувається
|
Рефлексія – активізація самооцінки і
самоаналізу щодо діяльності в майстер-класі
|
Сьогодні
завдання дошкільної освіти зосереджуються навколо
ДИТИНИ, розкриття її індивідуальності і неповторності, уміння знайти себе в
суспільстві і навколишньої дійсності. Зміни, що відбуваються в дитині,
проявляються в усіх компонентах її музичної культури: в її музичному досвіді, в
музичній грамотності, в музичній творчості. Формування кожного з
компонентів музичної культури дитини є предметом педагогічної діяльності
музичного керівника.
Останнім
часом з’явилося багато педагогічних технологій у вихованні дошкільників, але не всі вони цілком нові. Передові технології часто зберігають в собі
багато елементів традиційного. Вміле
поєднання і застосування традиційних та інноваційних технологій у музичному
вихованні допоможуть досягти бажаного результату. Інноваційні технології
включають в себе не тільки сучасні технології, але й стереотипні елементи
освіти, які довели свою ефективність протягом педагогічної діяльності. Які ж
інноваційні та традиційні технології застосовуються у музичному вихованні
дошкільника? Це:
1) здоров’язберігаючі технології (ритмопластика, релаксаційні вправи та ігри,
валеологічні пісеньки-співаночки, дихальна гімнастика, артикуляційна
гімнастика, оздоровчі та фонопедичні вправи, вокалотерапія або «Цілющі звуки», ігровий
масаж, пальчикові ігри, мовленнєві ігри);
2) проектна діяльність;
3) розвиваючі технології (технологія В.В. Ємельянова «Фонопедичний метод
розвитку голосу», мнемотехніка (технологія ефективного засвоєння інформації,
ігрові технології), танцювально-ігрова
гімнастика «Са-Фі-Дансе»);
4)
корекційні технології (логоритміка, музична терапія, кольоротерапія, арттерапія, ритмодекламація, психогімнастика );
5)
інформаційні технології (використання інформаційно-комп’ютерної технології
(ІКТ) на заняттях у дитячих дошкільних закладах має ряд переваг перед
традиційними формами організації занять);
6)
пізнавально-дослідницька діяльність (технологія ТРВЗ (теорія рішення винахідницьких
завдань), концепція Карла Орфа «Шульверк. Музика для дітей», технології Т.
Тютюнникової «Елементарне музикування з дошкільниками»);
7)
особистісно-орієнтовані технології (комунікативні
танці та ігри, технології музично-ритмічного виховання (програма з ритмічної
пластики «Ритмічна мозаїка» А. Буреніної, націлена на гармонійний розвиток
особистості, єдності духовного та фізичного).
Сьогодні до вашої уваги будуть представленні деякі з
них. Я хочу показати на практиці і
детальніше ознайомити з цими технологіями.
1. Музичне привітання.
2. «Веселі м’ячики» - руханка з
використанням особистісно-орієнтованих технологій
(комунікативні танці та ігри).
У дитячий сад надходять діти з різним рівнем підготовки. Деякі з них не
мають досвіду спілкування з однолітками. Є діти, які мають такий досвід,
але у них не усунуто елементи егоцентризму, тому вони неохоче вступають в
процес спілкування. Труднощі також виникають при взаємодії дівчаток і
хлопчиків - багато хто не хоче вставати в пару.Тому:
Комунікативний танець – це
благодатний вид діяльності у вирішенні проблеми взаєморозуміння старших дошкільників з однолітками, адже
кожна дитина стає партнером іншого. Для виконання
комунікативного танцю не потрібно спеціальної хореографічної
підготовки, і, отже, він доступний будь-якій дитині при введенні його в
процес музично-ритмічної діяльності.У цих танцях розвивається динамічна
сторона спілкування - легкість
вступу в контакт, ініціативність, готовність до спілкування.
Компоненти комунікативного танцю прості: крок, біг,
ковзання, підстрибування, крутіння. Танцюючи, діти уважно прислухаються
до різних елементів музичної структури. Оскільки музика повторюється багато разів, діти легко усвідомлюють її форму і можуть передбачити кожну нову або
повторювану частину.
Комунікативні танці можна
використовувати в різних формах роботи з дітьми: на музичних заняттях, на
святах, у вільній діяльності. Особливо актуально це при проведенні спільних свят і розваг для дітей
і їх батьків.
Цінність комунікативних танців також і в тому, що вони сприяють підвищенню самооцінки у
тих дітей, які відчувають себе невпевнено в дитячому колективі. Оскільки
подібні танці побудовані в основному на жестах і рухах, що виражають дружелюбність, відкрите ставлення
людей один до одного, то в цілому вони відтворюють позитивні, радісні емоції.
Тактильний контакт, здійснюваний в танці, ще більш сприяє розвитку
доброзичливих відносин між дітьми і, тим самим,
нормалізації соціального мікроклімату в дитячій групі. Це є танць-гра.Спілкування
і досвід взаємодії з однолітками дуже важливі для процесу розвитку дітей.
Комунікативний танець може стати
одним із засобів розвитку навичок спілкування старших дошкільників.
3. «З феями співаємо – музику вивчаємо» - розспівка поєднує здоров’язберігаючиі та інформаційниі технологій.
Одним з видів здоров’язберігаючих
технологій є валеологічні пісеньки-співаночки.
Велику увагу на музичних заняттях приділяється вихованню та розвитку
дитячих голосів. Голос-це своєрідний
індикатор здоров’я людини. Хто має сильний голос, зазвичай, має міцне здоров’я.
Коли дитина своїм голосом, яким розмовляє, співає вільно і легко, то голос сам
природньо розвивається і зміцнюється. Особливу роль відіграє правильний підбір
голосових вправ, у тому числі валеологічних пісеньок з яких починаються всі музичні заняття. Вони готують голосові зв’язки до співу, розвивають звуковисотний і ритмічний
слух. Нескладні тексти і мелодія, що складається зі звуків мажорної гами,
тризвуки - піднімають настрій, покращують емоційний клімат заняття, готують
голос до співу. Можуть супроводжуватися самомасажем біологічно активних зон
обличчя та шиї, ритмічними рухами, та виконуваними жестами.
Використання інформаційно-комп’ютерних технологій (ІКТ)
на заняттях у ДНЗ має ряд переваг перед традиційними формами організації
занять. У сучасній педагогіці впровадження ІКТ здійснюється за такими
напрямами: створення презентацій до занять; робота з Інтернет-ресурсами;
використання готових навчальних програм; розробка та використання власних
авторських програм, сайтів. Яскраві
пізнавальні презентації, відеофільми, мультимедійні посібники допомагають
урізноманітнити процес знайомства дітей з музичним мистецтвом, зробити зустріч з музикою яскравою та цікавою.
В
музичному вихованні дошкільнят найбільш поширеним
видом демонстраційного матеріалу є мультимедійні посібники, презентації,
електронні діафільми, що включають в себе анімацію, аудіо- та відеофрагменти,
елементи інтерактивності. Використовуючи можливості різних комп’ютерних програм
(Microsoft Power Point, Microsoft Publisher, Paint, програвача Windows Media,
ProShowProducer, audio recorder, Відеомайстер), дані творчої моделі можна
використовувати в усіх формах музичної діяльності: на музичних заняттях
(сприйняття музики; спів; музично-дидактичні ігри; гра на ДМІ; музично-ритмічні
рухи), в інших формах музичної діяльності (свята і розваги; музика в
повсякденному житті дитячого садку; музична освіта в сім’ї).
Використання комп’ютера в роботі
з дітьми сприяє активізації
мимовільної уваги, підвищенню мотивації до навчання, розширення можливостей
роботи з наочним матеріалом, що дозволяє досягати поставлених цілей і виконання
завдань безпосередньо освітньої діяльності.
Використання ІКТ у
музичному вихованні дітей дає такі
переваги: поліпшується
запам’ятовування пройденого матеріалу; посилюється пізнавальний інтерес
вихованців; розвивається інтерес дитини до самостійного виконання завдань і т.
д.
Застосування комп’ютерної техніки дозволяє зробити музичне заняття привабливим
і по-справжньому сучасним.
4. «Музичний годинник»
– оркестр музичних стаканчиків відноситься до корекційних технологій
(музикотерапія)
здоров’язберігаючих
технологій (релаксаційні вправи та ігри)
Музикотерапія сприяє
корекції психофізичного здоров’я дітей у процесі їх життєдіяльності. Розрізняють активну (рухові
імпровізації під відповідний характер музики словесний коментар) і пасивну (прослуховування стимулюючої,
заспокійливої, або стабілізуючої музики спеціально, або як фон) форми музикотерапії.
Слухання правильно підібраної музики з виконанням психогімнастичних етюдів
підвищує імунітет дітей, знімає напругу, головний біль, та біль у м’язах,
відновлює спокійне дихання.
Музикотерапія
може проводиться педагогами ДНЗ впродовж усього дня – дітей зустрічають,
вкладають спати, піднімають після денного сну під відповідну музику,
використовують її в якості фону для занять та вільної діяльності.
Релаксаційні вправи та ігри застосовуються в цілях зняття фізичного та
психічного напруження, створення позитивного емоційного настрою, оволодіння
найпростішими уміннями корекції власного психосоматичного стану.
5. Музичне
прощання.
6. «Кольоровий ритм» - танець, який поєднує здоров’язберігаючі технології (ритмопластика) і
корекційні технології (кольоротерапія).
Ритмопластика (ритм і пластика) – система
фізичних вправ, ціллю яких є всесторонній гармонійний розвиток тіла. Ритмопластика сприяє розвитку
особистості дошкільника засобами танцювально-ігрової гімнастики. В ній
взаємопов’язані фізичне та музичне
виховання дошкільнят. Основна мета
ритмопластики направлена на:
зміцнення здоров’я, розвиток опорно-рухового апарату, профілактику
плоскостопості, формування правильної постави, розвиток і функціональне
вдосконалення органів дихання, кровообігу, серцево-судинної та нервової систем
організму, формування навичок емоційного вираження рухів під музику, розкутість
і творчість в рухах. Рух і танець
допомагають швидко і легко встановлювати дружні
зв’язки з іншими дітьми що дає психотерапевтичний ефект.
Кольоротерапія - це найдавніша наука. Ще в стародавньому Римі використовувався
такий спосіб кольоротерапії, як насичення води кольором. У посудину з водою
клали дорогоцінні й напівдорогоцінні каміння певного кольору. А потім
прописували цю воду пити. Для різних недуг використовували різні коштовні
камені. Наприклад, від застуди лікували бірюзою.
У сучасному
світі кольоротерапія – це один з розділів
психотерапії. Методів колірного впливу-безліч. Це може бути і
медитація на колір, коли людина довгий час дивиться на певну гаму. Ефект від
кольоромедитації міг відчути будь-який, хто довго дивився на оранжево-жовте
полум'я багаття.
Кольоротерапія
може використовуватися і окремо, і в поєднанні з музикотерапією. Застосовувати
кольоротерапію можна не тільки за допомогою фахівців, але і самостійно. Для
цього необхідно лише знати як діє на людину
кожен колір.
Червоний - колір дії. Він стимулює і підкірку
головного мозку, і безпосередньо клітини кори головного мозку. Що ж стосується
впливу на клітини кори головного мозку, то червоний спонукає до дії. Неприємності довели вас до нервового зриву?
Червоний колір здатний дати вам відчуття
захищеності. Він традиційно вважається кольором
лідера. Але оскільки він дуже збуджує,
поводитися з ним треба обережно. Психотерапевти не рекомендують використовувати червоний колір
протягом довгого часу. Це загрожує побічними ефектами, такими як перевтома.
Помаранчевий - суміш
червоного і білого. Тобто його вплив на людину схожий на вплив червоного, тільки в більш м'якому вигляді.
Характерний тим, що підвищує настрій,
стимулює робочу активність і втомлює
не так сильно, як червоний. Психологи в один голос рекомендують використовувати
його для оформлення дитячих кімнат.
Або, наприклад, куточка, де дитина
буде займатися активною пізнавальною діяльністю. Помаранчевий прийнято називати
кольором сонця. Він відновить ваш втомлений організм після важкого трудового дня, дасть
відчуття тепла і затишку в домі.
Жовтий - колір сонця. Чудовий колір
для профілактики депресій. Він пробуджує жагу знань. Стимулює
прагнення пізнавати, вивчати щось нове.
Спонукає кудись йти, їхати, відправлятися в подорожі.
Зелений - відноситься до холодної гами,
але є самим м'яким з квітів цієї палітри. Він заспокоює, але майже не гальмує життєві процеси організму. Зелений
безпосередньо впливає на ділянку головного мозку, що відповідає за апетит- підвищує його. Зелений колір
доречний в будь-якій ситуації. Це колір природної гармонії. Він заспокоїть нерви і до того ж корисний для очей. Крім того, існує
теорія, що він залучає фінансове
благополуччя .
Синій - антипод червоного. Він майже
повністю гальмує будь-яку активність.
Знижує тиск, температуру. Знижує робочу
активність. Має заколисуючий ефект. На Сході він символізує істину і
спокій. Синій колір допоможе вам очистити свідомість від непотрібних думок,
заспокоїть, якщо вам стане тривожно.
Блакитний - синій з
білим. Цей колір теж володіє заспокійливим
ефектом, але не настільки сильним, як синій. Його часто використовують для
оформлення офісних приміщень, тому що він допомагає
зібратися з думками, зосередитись і
гасить емоції. Блакитний колір має властивість усувати страхи, навіть такі, які ви самі ще не усвідомили. Однак фахівці
відзначають його негативний вплив на людей зі зниженим тиском.
Фіолетовий колір
чудово знімає напругу. Крім того, він допомагає знайти вихід з
творчої кризи і зняти нервове перезбудження.Але його довгий вплив на людину загрожує появою постійного відчуття втоми.
Сірий, чорний, коричневий – депресивні
кольори. Ні в якому разі не можна
застосовувати в оформленні житлових
приміщень, особливо, якщо крім цих квітів немає інших. Навіть якщо вам дуже
подобаються ці кольори, постарайтеся розбавити
їх яскравими плямами. Диванними, подушками або вазочками.
Білий - фактично
це відсутність кольору. Проте на
психологічному рівні, потреба в білому – це
потреба захиститися. Приховати
емоції і поставити між собою і людьми розділову стіну. Невипадково сукня
нареченої білого кольору, у цей момент життя вона як ніхто інший має потребу в
емоційному захисті. Медичні халати теж білого кольору. Просто професія така, що
постійно доводиться стикатися з чужим болем, але не можна приймати її близько до
серця. У цьому плані білий захищає.
7. Практичний тренінг
з педагогами: здоров’язберігаючі технології та
особистісно-орієнтовані технології .
Група здоров’я – «Ми будемо танцювати»
Ігровий самомасаж «Павучок»
Гілкою павук ходив, / руки навхрест і «бігають» пальчиками
по
Діти бігали за ним. /
руках
Раптом з неба дож полив- / гладять руки
Павучка на землю збив. / похлопали руками по ногах
Сонце знову пригріває, / зробили ручками сонечко
Павучок знов виповзає, / «бігають» пальчиками
Вибігають
й дітки всі / по руках
Погуляти по росі. / і по ногах
Ігровий масаж по колу
«Капусточка»
Ми капусточку січемо, січемо, / стукають по спині ребром долоні
Ми капусточку тремо, тремо, / гладять спину пальцями
вгору-вниз
Ми капусточку солимо, солимо, / «бігають» пальчиками по спині
Ми капусточку тиснемо, тиснемо, / «тиснуть»
Сік капустяний п’ємо, п’ємо. / гладять спину
Комунікативний танець для
дорослих і дітей
Дякую! дуже цікавий матеріал!!!
ВідповістиВидалитиДуже корисний матеріал. Дякую.
ВідповістиВидалити